Cruisen behoort tot de meest vervuilende vormen van reizen: het is tot wel twee keer vervuilender dan vliegen. Dat is best wel een probleem voor de cruise-industrie, die wil blijven groeien. De sector weet dat het een duurzamer imago keihard nodig heeft, want de consument vindt, gelukkig, duurzaamheid steeds belangrijker.

Cruise-gigant MSC heeft daar wat op gevonden. Hun nieuwste schepen varen namelijk op LNG, vloeibaar gemaakt fossiel gas, dat bij verbranding minder schadelijk is voor de gezondheid is dan normale scheepsbrandstoffen zoals stookolie. Er komt minder fijnstof, stikstof en zwavel de lucht in. MSC Cruises gaat echter veel verder en creëert allerlei “groene mist” rondom LNG, waarmee ze consumenten op een dwaalspoor zet. 

Als je kijkt naar de uitingen van MSC lijkt het…

  • … alsof LNG het mogelijk maakt om op een duurzame manier te reizen.
    “Cruising the blue in a Green way”
  • … alsof LNG bijdraagt tot een afname van broeikasgasuitstoot
    “20% CO2e reductie”
  • …alsof LNG een innovatieve / schonere brandstof is.
    “meer milieuverantwoord”, “schoner”, “schoonste brandstof die nu beschikbaar is”
  • … alsof MSC Cruises substantiële actie onderneemt om de planeet te beschermen.
    “Our message of dedication to the marine ecosystem”, “#SaveTheSea”
  • … alsof MSC Cruises toewerkt naar netto nul in 2050, en dat LNG onderdeel is van deze doelstelling.
    “We zijn vastbesloten om onze overgang te versnellen naar een netto nuluitstoot van onze maritieme activiteiten in 2050 […] In 2022 hebben we ons eerste schip op LNG te water gelaten – een belangrijke mijlpaal op deze belangrijke reis.”

Het schip MSC Euribia, met op de zijkant de slogan “#SaveTheSea”

 

Samen met onze partners Advocates for the Future, Reclamejagers, Opportunity Green en Say No To LNG zijn we hier dieper ingedoken en hebben we een rapport geschreven: “LNG: [G]een goed idee. Hoe aanbieders van cruisereizen LNG ten onrechte aanprijzen als een klimaatoplossing”.

Uit ons rapport blijkt: cruisen op LNG is verre van een duurzame bezigheid. Gemeten over een periode van 20 jaar is de klimaatimpact van LNG-cruiseschepen zelfs 35 tot 53% hoger dan bij gasolie en stookolie. Daarnaast zijn er ook andere problemen, zoals vervuiling bij de gaswinning.

Vandaag dienen wij daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie over de greenwashing die MSC Cruises doet rondom haar nieuwe LNG-cruiseschepen. Voor deze klacht hebben we samengewerkt met Advocates for the Future en Reclamejagers.

Gezien de recente uitspraak in onze KLM-greenwashingzaak zien we ook deze zaak met vertrouwen tegemoet.

 


LNG is de meest vervuilende vorm van gas. In onze #StopGate campagne strijden we tegen de uitbreiding van LNG-importterminal Gate in Rotterdam. → Teken de petitie

Van 28 augustus tot 1 september 2024 sluiten wij aan bij het actiekamp Geef Tegengas in Rotterdam. Doe ook mee en blijf op de hoogte via Telegram! → Kom in de Telegram
FacebookTwitter